Przejdź do treści

17/2024 - Pytania dot. postępowań prowadzonych przez Powiatowego Konserwatora Zabytków.

  • Rodzaj: Interpelacja
  • Skierowane do: Starosta Nowosolski
  • Interpelujący: Konrad Ratajczak
  • Data wpływu: 03-10-2024
  • Data przekazania: 03-10-2024
  • Treść:

    Z uwagi na otrzymane od mieszkańców liczne prośby o interwencję, w których podnoszone są zarzuty dotyczące przewlekłości w prowadzonych postępowaniach administracyjnych przez tut. organ, uprzejmie proszę, w celu zweryfikowania tych twierdzeń o przedstawienie następujących informacji:

    W pierwszej kolejności, w nawiązaniu do Pani wypowiedzi na sesji Rady Powiatu Nowosolskiego z dnia 27 września 2024 roku, iż wyprzedzająco i priorytetowo traktuje Pani sprawy z wniosku jednostek samorządu terytorialnego (dalej: JST), a w dalszej kolejności mieszkańców Powiatu Nowosolskiego, uprzejmie proszę o wskazanie podstawy prawnej takiego uprzywilejowanego traktowania JST, a ponadto proszę o podanie:

    Wydawanie pozwoleń na prowadzenie prac konserwatorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru.

    1. Ile było spraw rozpatrywanych przez Panią na podstawie art. 36 ust. 1 pkt 1 ustawy o ochronie zabytków w latach 2019-2023, w których wnioskodawcą była osoba fizyczna lub osoba prawna z wyłączeniem JST, jaki był średni czas rozpatrywania tych spraw, ile trwało najdłuższe postępowanie, ile postępowań udało się załatwić w ustawowym, miesięcznym terminie, ile decyzji wydanych przez Panią w całości uwzględniono wniosek strony, w ilu postępowaniach wniesiono odwołania i jaki był ich wynik;

    Wydawanie pozwoleń na prowadzenie robót budowlanych w otoczeniu zabytku wpisanego do rejestru zabytków.

    1. Ile było spraw rozpatrywanych przez Panią na podstawie art. 36 ust. 1 pkt 2 ustawy o ochronie zabytków w latach 2019-2023, w których wnioskodawcą była osoba fizyczna lub osoba prawna z wyłączeniem JST, jaki był średni czas rozpatrywania tych spraw, ile trwało najdłuższe postępowanie, ile postępowań udało się załatwić w ustawowym, miesięcznym terminie, ile decyzji wydanych przez Panią w całości uwzględniono wniosek strony, w ilu postępowaniach wniesiono odwołania i jaki był ich wynik;

    Wydawanie pozwoleń na umieszczenie reklamy i urządzeń technicznych na zabytkach wpisanych do rejestru zabytków.

    1. Ile było spraw rozpatrywanych przez Panią na podstawie art. 36 ust. 1 pkt 10 ustawy o ochronie zabytków w latach 2019-2023, w których wnioskodawcą była osoba fizyczna lub osoba prawna z wyłączeniem JST, jaki był średni czas rozpatrywania tych spraw, ile trwało najdłuższe postępowanie, ile postępowań udało się załatwić w ustawowym, miesięcznym terminie, ile decyzji wydanych przez Panią w całości uwzględniono wniosek strony, w ilu postępowaniach wniesiono odwołania i jaki był ich wynik;

    Wydawanie pozwoleń na podejmowanie działań prowadzących do naruszenia substancji lub zamiany wyglądu zabytku wpisanego do rejestru.

    1. Ile było spraw rozpatrywanych przez Panią na podstawie art. 36 ust. 1 pkt 11 ustawy o ochronie zabytków w latach 2019-2023, w których wnioskodawcą była osoba fizyczna lub osoba prawna z wyłączeniem JST, jaki był średni czas rozpatrywania tych spraw, ile trwało najdłuższe postępowanie, ile postępowań udało się załatwić w ustawowym, miesięcznym terminie, ile decyzji wydanych przez Panią w całości uwzględniono wniosek strony, w ilu postępowaniach wniesiono odwołania i jaki był ich wynik;

    Wydawanie pozwoleń na wycięcie drzew i krzewów z terenu nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków.

    1. Ile było spraw rozpatrywanych przez Panią na podstawie art. 83a ust. 1 ustawy o ochronie przyrody w latach 2019-2023, w których wnioskodawcą była osoba fizyczna lub osoba prawna z wyłączeniem JST, jaki był średni czas rozpatrywania tych spraw, ile trwało najdłuższe postępowanie, ile postępowań udało się załatwić w ustawowym, miesięcznym terminie, ile decyzji wydanych przez Panią w całości uwzględniono wniosek strony, w ilu postępowaniach wniesiono odwołania i jaki był ich wynik.
  • Załączniki do pobrania:

Odpowiedź

  • Odpowiadający: Powiatowy Konserwator Zabytków
  • Wydział merytoryczny:
  • Data odpowiedzi: 15-10-2024
  • Treść:

    W związku z interpelacją Pana Konrada Ratajczaka, Radnego Powiatu Nowosolskiego, złożoną dnia 03.10.2024 r., przekazuję odpowiedzi na zadane pytania:

    W latach 2019 – 2023 przeprowadziłam 3942 postępowania administracyjne. Według sprawozdań, które przygotowywałam dla Lubuskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w latach 2019 – 2021 spraw na wniosek Włodarzy Gmin było 424. Pozostałe dwa lata nie są zliczone, gdyż generuje to zbyt dużo czasu. Wnioski samorządu terytorialnego dotyczą inwestycji, które służą wszystkim mieszkańcom Gmin. Sprawy, które dotyczą inwestycji, na które gminy starają się o uzyskanie dofinansowań ze środków zewnętrznych, ze względu na ograniczony czas składania wniosków o dofinansowywanie, rozpatrywane są priorytetowo. Ponadto, bardzo dużo spraw Gmin posiada ustawowy termin rozpatrzenia sprawy tydzień lub dwa tygodnie. Wnioski te są zawsze rozpatrywane w ustawowym terminie.

    1.  W latach 2019 – 2023 wydałam 1145 decyzji administracyjnych na podstawie art. 36 ust. 1 p. 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami tj. pozwoleń na prowadzenie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru. Nie jestem w stanie określić ile wniosków dotyczyło osób fizycznych lub prawnych a ile jednostek samorządu terytorialnego, gdyż w tym celu musiałabym przeanalizować każdą sprawę z osobna. Czas rozpatrywania spraw wynosi od jednego dnia do czterech miesięcy. Pozytywnie rozpatrzyłam 1043 sprawy, w całości uwzględniając wniosek Strony. Negatywnie rozpatrzyłam 2 sprawy. W czterech sprawach wniesiono odwołanie, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego podtrzymał wszystkie moje rozstrzygnięcia. 

    2.  W latach 2019 – 2023 wydałam 827 decyzji administracyjnych na podstawie art. 36 ust. 1 p. 2 ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami tj. pozwoleń na prowadzenie robót budowlanych w otoczeniu zabytku wpisanego do rejestru. Nie jestem w stanie określić ile wniosków dotyczyło osób fizycznych lub prawnych a ile jednostek samorządu terytorialnego, gdyż w tym celu musiałabym przeanalizować każdą sprawę z osobna. Czas rozpatrywania spraw wynosi od jednego dnia do czterech miesięcy. Pozytywnie rozpatrzyłam wszystkie sprawy, w całości uwzględniając wniosek Strony. Nie wniesiono żadnych odwołań.

    3.  W latach 2019 – 2023 wydałam 46 decyzji administracyjnych na podstawie art. 36 ust. 1 p. 10 ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami tj. pozwoleń na umieszczanie reklamy i urządzeń technicznych na zabytku wpisanym do rejestru. Nie jestem w stanie określić ile wniosków dotyczyło osób fizycznych lub prawnych a ile jednostek samorządu terytorialnego, gdyż w tym celu musiałabym przeanalizować każdą sprawę z osobna. Czas rozpatrywania spraw wynosi od jednego dnia do czterech miesięcy. Pozytywnie rozpatrzyłam 43 sprawy, w całości uwzględniając wniosek Strony. Negatywnie rozpatrzyłam 3 sprawy. W dwóch sprawach wniesiono odwołanie, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego podtrzymał jedno moje rozstrzygnięcie, drugą zaś decyzję uchylił. 

    4.  W latach 2019 – 2023 wydałam 151 decyzji administracyjnych na podstawie art. 36 ust. 1 p. 11 ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami tj. pozwoleń na podejmowanie działań prowadzących do naruszenia substancji lub zmiany wyglądu zabytku wpisanego do rejestru. Nie jestem w stanie określić ile wniosków dotyczyło osób fizycznych lub prawnych a ile jednostek samorządu terytorialnego, gdyż w tym celu musiałabym przeanalizować każdą sprawę z osobna. Czas rozpatrywania spraw wynosi od jednego dnia do czterech miesięcy.  Pozytywnie rozpatrzyłam wszystkie sprawy, w całości uwzględniając wniosek Strony. W jednej sprawie wniesiono odwołanie, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego podtrzymał wszystkie moje rozstrzygnięcie. 

    5.  W latach 2019 – 2023 wydałam 185 decyzji administracyjnych na podstawie art. 83 ust. 2 art. ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody, tj. pozwoleń na wycięcie drzew i krzewów z terenu nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków. Nie jestem w stanie określić ile wniosków dotyczyło osób fizycznych lub prawnych a ile jednostek samorządu terytorialnego, gdyż w tym celu musiałabym przeanalizować każdą sprawę z osobna. Czas rozpatrywania spraw wynosi od jednego dnia do czterech miesięcy. Pozytywnie rozpatrzyłam 176 spraw, w całości uwzględniając wniosek Strony. Negatywnie rozpatrzyłam 9 spraw. Nie wniesiono żadnych odwołań.

  • Załączniki do pobrania: